Untuk Bacaan Wanita Sahaja! GLA Complex & Period

5:52 PTG

Hari ni saya nak kongsi cerita dari blog Mommy Lyna ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Seorang wanita yang sihat dan tidak hamil biasanya mengalami haid atau period sebulan sekali, dalam jangkamasa antara 28 hingga 32 hari. Tapi ada kes2 yang mana seorang wanita mengalami tempoh haid yang lebih pendek, lebih panjang atau tidak tetap.

Kebanyakan kes2 di atas mungkin disebabkan hormon yang tidak stabil, walau bagaimanapun terdapat kes yang mana permasalahan haid berpunca dari masalah berkaitan organ reproduktif dan kelainan hormon.

Untuk kes2 biasa, adakalanya ketidaktetapan waktu haid memberi sedikit kerumitan untuk merancang, misalnya merancang keluarga atau merancang untuk ibadah haji dan umrah. Ia juga sukar untuk mengagak kehamilan kerana haid yang tidak datang mungkin dianggap perkara biasa sedangkan sebenarnya seseorang itu sedang hamil.

Apakah penyelesainnya?

Ini adalah pengalaman saya sendiri, seorang yg menghadapi period irregularity. Sejak zaman anak dara tidak pernah alami cycle yang tetap, heavy & severe menstrual pain.

Namun bermula Disember 2011 saya mencuba mengamalkan GLA Complex Shaklee yang diperbuat dari minyak bunga borage bermutu tinggi (biasanya orang buat dari EPO (evening primrose oil) tapi Shaklee ambil dari borage yang tentunya lebih baik). Selama 3 bulan mengamalkan GLA Complex, kitaran period menjadi teratur, tiada heavy flow seperti sebelumnya dan tiada ketidakselesaan semasa period!




Apabila bilangan kapsul dalam botol tu dah habis, saya tak buka2 botol baru.. Then period pun balik kepada asal yang irregular, heavy & painful.

Jadi sekarang GLA adalah rakan baik saya :) tambah2 bunga borage turut digunakan sebagai milk booster.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekiranya ada yang mengalami masalah yang sama dan nak cuba GLA Complex Shaklee, bolehlah hubungi saya. Special price for you ^___^

You Might Also Like

2 ulasan

Popular Posts