Jangan tertipu dengan label organik!

4:16 PTG



Banyak produk organik dalam pasaran sekarang, ada sayur organik, ayam organik, makanan bayi, produk makanan, kosmetik, vitamin organik dan pelbagai lagi. Masalahnya; sejauh mana kesahihan organik seperti yang didakwa?  Sebagai pengguna kita harus peka, ambil peduli dan perlu bijak menilai supaya kita tidak mudah tertipu dengan hanya label PRODUK ORGANIK.

Sejak ada kesedaran 'green living' ni, saya banyak membaca, mencari maklumat supaya saya lebih faham cara membaca label pada produk. Berikut adalah antara maklumat yang saya ingin kongsikan kepada anda ibubapa yang prihatin. Jom baca!

kredit
Sekarang zaman kembali kepada ‘fitrah’ atau back to basic. Dapat kita lihat pada praktik menyusukan anak, menggendong anak, dan tak ketinggalan menggunakan barangan semulajadi dan organik.
Produk organik adalah pilihan terbaik di zaman penuh pencemaran ni.. Organik bermakna tanpa bahan kimia digunakan dari awal proses (penanaman dan penternakan) hinggalah kepada pengilangan dan packaging.
Namun begitu, adakah anda pasti produk ‘organic’ itu benar2 organik?

Untuk mendapatkan seal USDA Organic, satu2 produk itu mesti memiliki 95% bahan organik. 

Untuk mendapatkan seal Natural Products Association, sesuatu produk itu harus hanya mengandungi produk2 natural (not considering organic?). 

Untuk mendapat seal di atas, produk tersebut mesti mengandungi 70% bahan organik. 

Seal di atas agak kontroversi kerana meluluskan produk sintetik.. Banyak produk kegunaan harian yang menggunakan bahan kimia berbahaya meletakkan label ‘natural’, atau ‘organik’ pada packaging mereka kerana:
- USDA Organic hanya ‘cover’ bahan makanan & produk food-grade
- Tiada undang2 yang menghalang pengilang menggunakan nama ‘natural’ pada label mereka.
- Pengilang boleh menggunakan label “organic” bila bahan organik adalah 70%, walaupun mereka gunakan bahan kimia berbahaya.
Jadi, apa yang patut kita buat?
1- Perhatikan label. Even the famous B******* pun ada guna SLS.
2- Ketahui nama2 bahan kimia yang diperolehi dari tumbuhan supaya tak keliru.
3- Ketahui nama2 bahan kimia yang berbahaya.
Pastikan tidak tertipu dengan nama. Baca label terlebih dahulu! :)


Alhamdulillah sekarang saya tak risau sangat sebab saya dah jumpa produk yang 'green living', selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan. Hubungi saya untuk maklumat lanjut.
Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:
zah15@yahoo.com
sms/whatsapp : 0196536303

kredit to dapuraulad.blogspot.com

You Might Also Like

0 ulasan

Popular Posts