crochet booties

Mini hand bag

7:15 PTG



Assalamualaikum semua,

Lama dah saya dah update tentang kerja kaitmengait saya .. ia masih berjalan seperti biasa cuma agak slow sikit sejak kebelakangan ini sebab saya sibuk sikit dalam dua tiga bulan yang lepas hingga ke hari ini. Mula-mula pindah rumah .. lepas tu bulan puasa .. lepas tu raya .. sekarang ni anak saya sedang menduduki peperiksaan UPSR .. mohon doa kawan-kawan semua semoga anak saya dan semua anak-anak yang sedang dan akan menduduki peperiksaan besar tahun ini agar mendapat keputusan yang cemerlang .. insyaALlah. 

Bila asyik sibuk je dua tiga bulan ni .. badan rasa tak sedap je .. kaki lenguh-lenguh .. aduhh .. inilah dia .. kena terima kenyataan bahawa usia dah semakin lanjut .. badan dah tak kuat seperti dahulu. Bila duduk mengait lama-lama mula lah sakit pinggang .. kebas-kebas. Alhamdulillah selepas saya mengamalkan makan calcium Shaklee sebanyak dua biji setiap hari, hilang dah lenguh-lenguh badan saya ... 

Hmm .. berbalik kepada kerja kaitmengait saya tu .. alhamdulillah walaupun agak lewat .. tapi siap juga handbag kecil untuk anak kawan saya. (Gambar di atas). Ekceli dah siap dah sebelum raya tapi saya tak puas hati dengan hasilnya jadi saya buka kembali dan repair mana-mana yang patut. First time buat beg macam ni .. rasanya saya tak nak lagi lah buat beg sebegini sebab saya rasa bersalah bila hasilnya pada saya tak perfect .. huhu. 

Selain itu seperti biasa saya telah menyiapkan beberapa topi dan kasut yang ditempah. Terima kasih kepada customer-customer yang baik hati dan sabar menanti .. =) 




Ada banyak lagi sebenarnya tapi tak snap gambar pula .. hehe.. 


OK .. sekian buat kali ini .. semoga ketemu di lain entri .. adios amigos .. 

Happy crocheting!!


crochet hat

Sun hat

9:41 PG


Assalamualaikum semua


Alhamdulillah .. berjaya siapkan topi ni hari ni. Topi ini ditempah oleh seorang cikgu di sekolah anak saya untuk anaknya. Dah lama dah dia tempah .. lebih dua bulan dah rasanya .. huhu .. kesian cikgu tu kena tunggu lama.. anyway .. kalau u all nak buat topi ni .. Patternnya boleh dilihat di BLOG ini ya.

Esok 25hb June kan? Yes! Lagi sehari je sekolah dan lepas tu cuti 2 minggu .. yahoo!! haha .. bukan budak-budak yang seronok tapi mak budak yang lebih lebih pula kan .. hahaha .. Saya pasti semua orang akan bersetuju dengan saya bahawa para ibu juga perlukan cuti-cuti sebegini .. at least dapat rehat seketika daripada menggosok baju sekolah, jadi 'driver' anak-anak .. betul tak?

Orait .. take care ya semua .. have a great day ahead!


crochet hat

Selamat Hari Guru

6:12 PTG



Apa khabar semua? Lama dah saya tak update blog ini. Apa pun tidak terlambat rasanya untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru pendidik yang mengunjungi blog ini. Sedar tak sedar sebenarnya semua kita ni adalah seorang pendidik. Mungkin kita tidak bekerja secara rasmi mendidik anak bangsa di sekolah-sekolah, tetapi setiap perbuatan kita dan cara hidup kita secara tidak langsung mendidik orang-orang di sekeliling kita terutama sekali anak-anak kita. Oleh itu marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita supaya menjadi yang terbaik dan memberi manfaat kepada orang-orang di sekeliling kita. Marilah kita berkongsi ilmu walau sekecik mana dan sebesar mana pun ilmu yang kita ada, insyaALlah.

Okay. Cukuplah dahulu tazkirah dari saya buat hari ini (ha ha ha .. terasa nak jadi ustazah la pulak pepagi nih .. hehe jangan marah haaa). So .. what have I been doing for the past one month? Sebenarnya tak banyak sangat yang boleh dikongsi dengan kawan-kawan. Saya seperti biasa menyiapkan tempahan mengait yang Alhamdulillah tak putus-putus diterima. Bulan ini saya lebih banyak buat topi daripada membuat kasut. Syukur Alhamdulillah. Saya juga sedang sibuk menguruskan renovation rumah saya .. insyaAllah tak lama lagi saya akan berpindah ke rumah baru. ALhamdulillah rezeki Allah beri kepada keluarga kami setelah bertahun tahun lamanya menyewa rumah, akhirnya kami dapat memiliki rumah sendiri. Nak masuk rumah baru ni  banyak juga hal yang perlu diuruskan. Planningnya kami akan berpindah dalam bulan June nanti, oleh itu pada masa itu rasanya kena lah saya slow down aktiviti mengait saya ini. Bila dah habis kemas rumah dah settle down .. baru boleh tumpukan perhatian semula kepada crochet.

Oh ya .. saya juga nak berkongsi beberapa gambar dari salah seorang customer saya. Dia ada tempah dua topi dari saya dan kemudiannya digunakan untuk photoshoot majalah Wanita keluaran bulan April yang lalu. Di sini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Puan Mastura kerana sudi memakaikan topi hasil kait saya kepada anaknya yang comel itu untuk photoshoot tersebut. Terasa bangga la pulak .. hehe .. boleh tak? You all nak tengok gambarnya??

Inilah dia ..



comel kan?


Di bawah ini pula gambar-gambar tempahan yang telah siap saya buat dan dah sampai pun kepada pemiliknya.. enjoice ..












Ada banyak lagi tapi tak larat lah nak ambil gambar .. hehe .. Anyway .. terima kasih kepada semua customer yang telah memberi kepercayaan kepada saya untuk membuat topi dan kasut untuk bayi anda yang comel .. thank you arigato.. Dan juga tidak lupa juga terima kasih kepada semua pengunjung blog saya ini kerana selalu sudi singgah membaca celoteh saya ini. Semoga Allah merahmati hidup kalian.

Sekian dahulu buat kali ini. Domo arigato, grasias, syukran .. happy crocheting semua!



crochet hat

Howdy Do?

5:37 PTG

Assalamualaikum semua

Salam pagi Jumaat, 27 Muharram 1433. Apa agaknya aktiviti kawan-kawan semua hari ini? Cuti sekolah dah semakin ke penghujungnya. Tentu semua sibuk dengan persiapan 'back to school' untuk anak-anak masing-masing. Saya juga tidak ketinggalan agak sibuk dengan persiapan sekolah ni. Tahun hadapan ketiga-tiga orang anak saya akan bersekolah di sekolah yang sama .. alhamdulillah .. kurang sikit kos minyak kereta nanti .. hehe. Tahun 2011 ni anak saya yang bongsu tu bersekolah di tadika yang agak jauh dari rumah saya. ALhamdulillah tahun hadapan dia diterima ke pra sekolah di sekolah yang sama dengan abang dan kakaknya jadi senang lah sikit nanti. Harapnya nanti dia tak lah banyak songeh tak mau ke sekolah lagi seperti tahun ini.. huhu .. anak yg bongsu ni manja terlebih sikit (biasa laa kan).

Sempena sessi persekolahan yang akan bermula nanti .. saya rasa 'terpanggil' untuk mencuba membuat crocheted pencil case untuk anak saya. Saja nak buat something untuk anak saya sebab selama ni dok mengait untuk orang lain jek.  Pencil case ni belum siap sepenuhnya lagi. Kalau jadi dan rupanya cantik saya akan post lah kat entri yang akan datang .. hehe .. anyway .. just a quick look to the work in progress>>


Nampak macam senang nak buat pencil case ni tapi rupanya agak susah juga nak tentukan saiznya dan bentuknya dan nak disesuaikan dengan panjang zipnya. Entah .. maybe saya yang kurang mahir sebab ini percubaan pertama saya. Practice makes perfect kan? Kita kena belajar dari pengalaman.

Hmm .. semalam dan hari sebelumnya saya dah pos dua topi, 4 headband dan 3 pasang booties dan  sepasang mittens untuk dua orang customer saya yang begitu sabar menanti saya menyiapkan tempahan mereka.. hehe .. thanks ya Puan Aizaan dan Puan Iza dari  KL. Harapnya berpuas hati. Oh ya, dalam entri yang lepas saya ada cerita tentang order dari Cik Mas .. kalau u all nak tengok baby Cik Mas yang comel menggayakan topi hasil kait saya boleh la ke blog Cik Mas di http://misschokodoxstory.blogspot.com/. Thanks Cik Mas kerana sudi ambil gambar baby Eeman dengan topinya. Semoga Allah murahkan rezeki Cik Mas sekeluarga.

Order Puan Iza




Order Puan Aizaan


Few orders done, more to do.. alhamdulillah. Sekarang saya nak beralih ke order yang seterusnya dalam list saya. Terima kasih di atas sokongan anda kepada hasil kaitmengait saya yang tak seberapa ini. Semoga Allah memberikan hidayah dan keimanan kepada kita semua.

Till we meet again in the next entry, gracias, adios monalitos!

wassalam.

Crochet

Setiap yang berlaku ada hikmahnya

8:57 PTG


.... Something turns to nothing
and nothing makes you cry
there are something in that something
its gone and you wonder why
life can't be lived in one thing
for that one thing could be that something
so wipe those tears of nothing
for tomorrow there will be something.....




Assalamualaikum semua.

Hmm .. lain macam je tajuk entri saya kali ni kan.. huhu .. saya memang tengah rasa kehilangan.. sedih.. sayu .. **sigh**. My life used to feel so complete. I used to have my dreams. I used to have a place i can always turn to or refer to. I could spend hours and hours just by admiring and looking at the beautiful pictures .. but now its all gone .. now .. i have nothing ..zero .. all my hard work, my dreams, my inspiration, my memories .. all are gone.. sedih .. sedih sangat. U all nak tau ke apa yang saya merepek kesedihan nih? Betul nak tau? Apa yang saya sedih sangat ni .. apa yang membuatkan saya rasa kehilangan sangat ni .. semuanya kerana laptop saya KAPUT .. rosak. Mesti u all kata .. "ek eleeh .. laptop rosak ke .. beli aje laa baru" .. memang .... memang husband tercinta saya dah belikan laptop yang baru (thanks dear!).. tapi ia tetap tidak dapat mengganti dan mengubati kesedihan saya sebab dalam laptop saya yang rosak itulah tersimpannya beratus-ratus file pattern, gambar-gambar, tutorial, dan sumber rujukan saya kepada dunia CROCHET saya. Dan kebanyakan pattern2 tu saya belum berkesempatan nak mencubanya lagi di sebabkan kesuntukan masa. Penat lelah saya selama 3 tahun 6 bulan di bumi United Kingdom mentelaah, buat research, mengumpul.. hilang begitu saja. Sedih... sedih sangat..... uwaaaaaaaa... :((

Apa pun .. hidup mesti diteruskan. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.. nasihat saya kepada kawan-kawan semua .. sayangilah apa yang ada disekeliling anda ketika ini .. when its gone .. there's nothing you can do to get it back .. huhu.

Anyway .. this the latest order yang baru saya siapkan. Kasut dan topi ni di order oleh Cik Mas dari http://misschokodoxstory.blogspot.com/ .. harapnya berpuas hati.


Ok then .. terima kasih kerana sudi membaca ngomelan saya hari ini. Semoga hari-hari yang mendatang membawa kegembiraan kepada kawan-kawan semua. 

Happy Crocheting!!


Popular Posts