Ahad, 28 April 2013

Tingkatkan fokus anak anda dalam kelas

Salam 2 all,

Hari ni hari Isnin.. Seperti biasa lepas settle anak-anak ke sekolah baru lah dapat nak buka internet. Kadang-kadang terfikir kita sediakan sarapan, gosokkan baju, sediakan bekal untuk anak-anak .. Semuanya kita persiapkan untuk anak-anak kita supaya mereka dapat ke sekolah dengan selesa tapi semua tu hanya persiapan fizikal aje .. Macamana pula dengan persiapan dalaman (mental dan emosi) anak-anak kita. Yakinkah kita bahawa bila anak kita sampai ke sekolah mereka akan fokus dalam kelas atau main-main aje, masuk telinga kiri keluar telinga kanan? 

Haa .. Selain berdoa supaya anak kita terang hati untuk menerima ilmu, tentulah kita perlu berusaha supaya anak-anak kita sihat dan cerdas. Caranya ialah kita perlulah berikan mereka makanan jasmani dan roh yang terbaik untuk meningkatkan kesihatan dan sahsiah mereka. Bila badan sihat barulah boleh fokus dalam kelas. 

Pengalaman saya sendiri .. Saya selalu risaukan anak saya yang bongsu .. Dulu masa tadika dia selalu tak mahu ke sekolah, menangis hampir setiap hari .. Orang lain seminggu dua je dah berlari ke sekolah tapi anak saya dah hampir setengah tahun lah .. Macam tu juga. Saya selalu ajak dia berdoa bersama-sama.. Sambil-sambil dalam kereta saya ajak dia berdoa semoga Allah terangkan hati dan kuatkan semangat dia untuk ke sekolah. Di samping itu saya cuba beri anak saya minyak ikan shaklee (omegaguard) dan mealshakes shaklee .. Alhamdulillah sikit demi sikit nampak perubahan dalam diri anak saya. Dia lebih ceria dan mahu kesekolah. Syukur sangat. 

Ini cerita tahun lalu .. Tahun 2012. Tahun ini 2013, anak saya sudah mula bersekolah darjah 1. AAlhamdulillah saya sangat gembira dengan perubahan sikap anak saya. Suka belajar tanpa disuruh atau dipujuk. Setiap hari pulang dari sekolah dia akan cakap "ummi .. I got A today" (merujuk kepada  tugasan membaca di sekolah) ..  Esoknya .. "Ummi cikgu cakap Faiz "sangat pandai" .. Minggu-minggu berikutnya bila saya tanya ada homework tak hari ni,  dia cakap "ummi .. Cikgu cakap Faiz dan 'super' .. Dah terer dah membaca tak yah buat homework dah" ... Amboi .. Cikgu pun memuji tak hengat .. Hehe .. alhamdulillah .. Syukur .. Semoga anak-anak saya sentiasa fokus dalam kelas dan berjaya dunia dan akhirat. InsyaaAllah . 

So ibu-ibu sekalian .. Tak rugi berikhtiar untuk kesihatan anak kita .. InsyaaAllah berkat doa ibu dan usaha ibu Allah akan makbulkan doa kita.

Set untuk kesihatan dan IQ anak



Hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut

Zaharah
0196536303
facebook.com/zara77

Tiada ulasan: